We are Malaysians!

We are Malaysians!

Monday, March 23, 2009

Sotsugyou Omedetou

Yamadaisei patut menjadikan sotsugyou shiki sebgai satu hari yang ditunggu tunggu. Satu hari yang kena pergi. Tak boleh tak pergi. Rugi la tak pergi. MEsti pergi tanak buat benda lain kalau ada benda lain nak buat benda tu buat besok haha.

*

Esok 24 Mac akan berlangsunglah majlis graduasi pelajar2 yang tamat belajar degree, master, mahupun phd. Kalau ikut kan sejarah saya duduk dekat Yamaguchi ni. Sekalipun tak pernah pergi sotsugyou shiki sempai2 ni. Kenape ye? Tak tau. Samada tak de dekat Yamaguchi. Ataupun tak tau la ada sotsugyou shiki.

Sotsugyou shiki ni memang lah boring. saya dah pergi 2 kali baru2 ni sotsu Alan dengan Wan Koseng. Tapi saya fikir, sotsugyoshiki esok ni saya masih nak pergi. Sebab ape ye.. Macam ni la.. Letak tepi la boring, lama, tak ade ape pun dekat sotsugyou shiki tu. Cuma fikir. Kita pergi untuk meraikan sempai/rakan2 yang tamat belajar. Tumpang gembira mereka2 yang dah berjaya.

Sesiapa pun kalau boleh nak mak ayah adik beradik datang hari kita genggam ijazah. Sebab kita jauh dari family. Kalau tak kohai2 yang meraikan sempai. Siapa lagi? Saya rasa, dengan kehadiran kita2 boleh menggembirakan sempai2 kita yang dah berjaya tersebut.

Pada pandangan saya, sebab tahun ni macam dah tak sempat. Tahun2 berikutnya kohai2 datang la sotsugyou shiki sempai2. Kumpul duit ramai2 beli bunga. Mungkin la bukan nak sangat bunga tu. Cuma.. Taknak la sabishi nan deskedo pada hari yang sepatutnya ber gembira..

*

ただ個人的の意見だけ。

4 comments:

hanny said...

akak baru nak cakap benda yang sama...dulu time kat hirodai sempai semua tak gi sebab tiket balik malaysia awal so takde peluang...

beruangbuncit said...

malas nk gi. jauh. kalu wat kat kampus ube aku gi kot.

cucutokjanggut said...

sebab tradisi kana..
macam kita tak pergi nyuugakushiki.

Hurm,dok nyalahkan orang lain je aku ni. Patutnya sendiri gerak dulu lah. Macam tengok bola~

Lady Caca said...

Nanti dah 4nen. Pastu abes 4nen baru faham apa perasaan bila ada orang sama2 meraikan tamatnya 4 tahun (atau lebih) kita tu.